Kenapa Wanita Tak Berkahwin Diusia Sepatutnya Malah Terus Memilih Untuk Tidak Berkahwin.

Macam senang je bila sebut pasal kahwin kan
Kalau itu jodoh kau jodoh kaulah
Kalau bukan jodoh kau itu bukan jodoh kaulah kan
Tetapi kalau tak usaha mana nak datang jodoh tu kan
Itulah yang selalu diberi alasan
Bila sering ditanya -wanita
Dengan macam-macam yang berlaku sekarang
Kes makamah syariah pun boleh dikatakan setiap hari ada penceraian
Membuat ramai wanita sekarang ‘fobia’ nak berkahwin
Ramai yang membuat keputusan untuk hidup sendiri
Tak boleh nak salahkan wanita juga
Ada sesetengah saja yang bernasib baik
Berkahwin dan hidup dengan jayanya
Yang selebihnya rata-rata membuka pekung didada
Setelah tak dapat menahan apa yang dihadapi
Kadang-kadang dipermulaan perkahwinan semuanya baik-baik belaka
Iyalah tak kenal lagi
Kerana bila hidup bersama baru sikap sebenar terserlah
Ada yang penagih dadah, kaki judi, kaki pukul dan macam-macam lagi
Tak ikhlas dengan perkahwinan
Hanya ingin melepaskan batuk ditangga saja
Si isteri bila dah nikah
Sanggup bertahan
Demi anak dan masa depan
Disitulah mulanya keperitan
Berlari ke sana tak senang
Duduk di sini terasa terancam
Itu bagi yang kahwin dan mengenali selepas nikah
Malah yang berkahwin bertahun-tahun pun
Belum tentu dapat mengenal antara satu sama lain
Dua keadaan ini sama saja
Yang pentingnya tanya hati
Muhasabah diri
Selamatkan diri dengan menuju jalan yang diredhai Allah
Pendek kata ilmu agama kena ada walau sikit didada
Bagi wanita untuk mencari bakal suami
Pertama tengok dulu agama dan akhlaknya
Bagi lelaki perelokkan dulu ilmu agama didada
Barulah dipinang wanita yang dicinta
Semoga keduanya selamat didunia dan di akhirat sana
Ameen
Kesimpulannya :
1) Utamakan suruhan Allah
Dan meninggalkan apa yang dilarang
2) Solat diawal waktu (kalau boleh) dan tidak meninggalkan solat (kecuali ada sebab)
3) Zikirullah
4) Membaca al-quran (dpt ketenangan)
5) Sentiasa sedar akan kesilapan diri, meminta maaf dan memaafkan orang.
Arie.
Advertisements

Komen

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s